وبلاگ

مشاوره حقوقی چیست ؟ و انواع و وظایف آن

main-21 copy
مقاله حقوقی

مشاوره حقوقی چیست ؟ و انواع و وظایف آن

مشاوره حقوقی را فقط یک وکیل دادگستری میتواند انجام دهد زیرا اطلاعات حقوقی نیازمند دانش کافی است. بین مشاوره حقوقی و اطلاعات حقوقی مرز نامشخصی وجود دارد. بر خلاف اطلاعات حقوقی ، مشاور حقوقی به مشاور کتبی یا شفاهی در یک مورد و موضوع حقوقی اشاره دارد. علاوه بر موارد ذکر شده مشاور حقوقی به تجزیه و تحلیل دقیق قانون احتیاج دارد. پلتفرم حقوقی کاردو شما را در همه مشاوره های حقوقی مانند : مشاوره حقوقی مدنی ، مشاوره حقوقی خانواده و.. کمک و راهنمای می کند. در ادامه این مقاله انواع مشاوره حقوقی و وظایف را باهم بررسی می کنیم.

مشاوره حقوقی چیست ؟

مشاوره حقوقی توافق نمه ای بین وکیل و موکل بر اساس یک موضوع حقوقی خاص است.

مشاوره حقوقی دارای ویزگی زیر است :

1 داشتن دانش حقوقی و مهارت

2 قانون خاصی را برای مجموعه خاص از شرایط اعمال می کند.

3 بر حقوق و یا مسئولیت های قانونی تاثیر می گذارد.

4 حقوق و مسئولیت هایی را در مشاوره ایجاد می کند.

وظایف مشاور حقوقی عبارت است از:

در ابتدا می‌بایست بیان داشت که از جمله مهم‌ترین وظابف مشاور حقوقی ، وظایف خاصی از جمله مشاوره در زمینه قراردادها می‌باشد. در خصوص قراردادهایی که شرکت محل فعالیت مشاور حقوقی، یکی از طرفین آن است، مشاور حقوقی بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و نکات مهم را بیان دارد. گاه مشاور حقوقی وظیفه‌ تهیه‌ پیش‌نویس‌های قراردادی را بر عهده دارد و گاه دیده می‌شود که در برخی شرکت‌ها، قراردادها صرفا با امضای مشاور حقوقی به توافق نهایی می‌رسد.

اگر هدف شما هم از تنظیم یک قرارداد مشاور حقوقی، داشتن یک راهنمای کاربلد در مسیر کسب‌وکارتان است همین الآن نمونه قرارداد مشاور حقوقی را دریافت کنید.

از دیگر وظایف مشاوران حقوقی می‌توان به مشاوره در دعاوی اشاره نمود. بدین شرح که اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی در مدت حیات خود، خود بعضا درگیر دعاوی گوناگونی شوند که در این دعاوی یا نقش خواهان (طرح‌کننده‌ دعوا) را دارند یا نقش خوانده (کسی که دعوایی علیه او طرح شده است) و اشخاص در اینگونه موارد به جای عقد قرارداد با وکیل دادگستری از مشاورین حقوقی خود بهره می‌برند تا لوایح موردنیاز را تهیه نمایند.

نماینده‌ حقوقی می‌بایست که واجد شرایطی باشد که برای مشاور حقوقی ضروری نبوده و همچنین تفاوت مهم دیگر میان این دو شخص در آن است که: مشاور حقوقی در صورت داشتن پروانه می‌تواند به‌عنوان وکیل اشخاص در دعاوی حضور داشته باشد؛ درحالی‌که نماینده‌ حقوقی نیازی به پروانه ندارد و تنها با ارائه‌ معرفی‌نامه‌ای از شرکت یا سازمان مربوط می‌تواند در دادگاه شرکت کند.

آخرین وظیفه‌ای که برای مشاور حقوقی متصور است عبارت است از انجام امور پژوهشی که از جمله وظایف مشاور حقوقی بوده و وی شخصا باید آن را انجام دهد. این امور برای راهبری شرکت مربوط یا حل مشکلات آن انجام می‌شود. برای این کار، مشاور حقوقی ابتدا به مطالعات حقوقی در رابطه با موضوع مورد پژوهش می‌پردازد و سپس گزارش یا پیشنهادهایی در آن خصوص ارائه می‌کند. گاهی پژوهش‌های انجام‌شده خصوصا در ارگان‌های دولتی می‌تواند با طی تشریفات لازم منجر به پیشنهاد لایحه‌‌ قانونی جدید یا تغییر و تفسیر قوانین موجود شود.

 

انواع مشاوره حقوقی :

مشاوره حقوقی خانواده

طلاق و خاتمه روابط مدنی ، مواردی نظیر مراقبت ، تماس یا دسترسی به فرزندان ، امور مالی و همچنین آدم ربایی ، آزار خانگی و سایر امور خانوادگی، مواردی هستند که عموما برای حل آن ها به مشاوره های حقوقی نیاز است. خیلی از افراد هستند که با توجه به این موضوع که به وجود آمدن چنین مشکلات خانوادگی، نیازمند یک وکیل است، از یک وکیل به عنوان وکیل خانوادگی خودشان کمک میگیرند و کارهای حقوقی خانواده همیشه بر عهده ی همان وکیل خواهد بود. اصولا برای حل چنین مواردی، نیاز است که فرد ابتدا با یک وکیل مشورت کند و مشاوره حقوقی را دریافت کند و نهایتا برای اجرا راه های پیشنهاد شده تصمیم بگیرد.

مشاوره حقوقی مدنی

این مشاوره عموما مواردی است که در راستای معضلات و مشکلات مدنی به وجود آمده، انجام می شوند. مثلا حل پرونده ای در در دادگاه تجدید نظر یا دادگاه عالی یا دادگاه شهرستان، یکی از مورد مدنی است که به مشاوره های حقوقی مدنی نیز نیاز دارد.

البته مبحث مشاوره حقوقی مدنی، یک مبحث بسیار گسترده است که می تواند ابعاد مختلفی از یک مشکل و معضل مدنی را دربر گیرد. از این رو، دادگاه های مختلفی می توانند بستری برای حل مشکل مدنی باشند و ارائه ی مشاوره حقوقی مدنی، مشاوره ای است که می تواند لیست بلند بالایی از انواع مشکلات موجود در جامعه را دربر گیرد.

مشاور حقوقی ارث

این مشاوره ها عموما در راستای مانند حصر وراثت، تقسیم سهم الارث و سایر امور مربوط به موارد مالی یک فرد انجام می شود. در واقع یک مشاور حقوقی می تواند درباره ی تقسیم ترکه ، انجام مهر و موم و رفع آن ، روش دریافت دیون متوفی ، انتشار کردن آگهی ، ارائه مدارک لازم به شورای حل اختلاف ، پیگیری جلسات رسیدگی، راهکارهای قانونی و مختلفی را ارائه و اجرا نماید.

مشاور حقوقی مالیاتی

خیلی ها گمان می کنند که تنها داشتن یک حسابدار و یا مشاور مالی برای حل و فصل کردن مشکلات مالیاتی کفایت می کنند. اما اصلا این طور نیست بلکه شما برای اینکه بتوانید مشکلات مالیاتی خود را حل کنید و دائما در جریان قوانین مالیاتی کشور قرار بگیرید، نیاز دارید تا با یک مشاوره حقوقی نیز در ارتباط باشید. معمولا شرکت های بزرگ، خیریه ها و یا همین افراد دارای مشاغل آزاد که مالیات به آن ها تعلق می گیرد، نیاز دارند تا یک مشاوره حقوقی مالیاتی را دریافت نمایند.

جمع بندی :

در این مقاله به بررسیمشاوره حقوقی و انواع آن پرداختیم که باید توسط وکیل دادگستری انجام شود. پلتفرم حقوقی کاردو با داشتن وکیل باتجربه و مجرب میتواند انواع مشاوره حقوقی حضوری و آنلاین یا تلفنی را به شما رائه دهد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
مشاوره حقوقی
مشاوره رایگان
فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • امتیاز
  • قیمت
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • نویسنده
  • قسمت
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه
×